Strona główna ›› O nas

O nas

Zakres zadań Biura Spraw Studenckich
Zarządzenie Nr 32 Rektora PW z dnia 8 maja 2012 zmieniające zarządzenie nr 6/2011 Rektora Politechniki Warszawskiej z dnia 21 lutego 2011 r. w sprawie jednostek organizacyjnych administracji centralnej Politechniki Warszawskiej.

Biuro Spraw Studenckich

1. Biuro Spraw Studenckich – BSS – jest jednostką organizacyjną powołaną do prowadzenia, koordynowania i nadzorowania niżej wymienionych spraw studenckich i spraw doktorantów PW.

2. Zakres działania Biura Spraw Studenckich obejmuje:

  1. prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie obowiązujących przepisów w obszarze działalności Biura;
  2. inicjowanie i merytoryczny udział w tworzeniu wewnętrznych aktów prawnych w zakresie objętym pracą Biura;
  3. inicjowanie i organizowanie szkoleń dla pracowników dziekanatów oraz Samorządu Studentów, wydziałowych komisji stypendialnych oraz Odwoławczej Komisji Stypendialnej w zakresie spraw studenckich i spraw socjalnych doktorantów, w tym zmian w przepisach;
  4. działania w zakresie poradnictwa psychologicznego pomocy psychoterapeutycznej dla studentów i doktorantów;
  5. obsługę procesu wydatkowania środków z :
  • Funduszu Pomocy Materialnej dla Studentów i Doktorantów w zakresie Funduszu Odwoławczego,
  • Funduszu Kulturalno-Wychowawczego dla Studentów i Doktorantów,
  • Własnego Funduszu Stypendialnego,
  • Dotacji na zadania związane z kształceniem studentów i doktorantów niepełnosprawnych;
  1. sporządzanie planu przychodów i wydatków Funduszu Pomocy Materialnej dla Studentów i Doktorantów w części dotyczącej stypendiów;
  2. udział w procesie corocznego podziału środków Funduszu Pomocy Materialnej dla Studentów i Doktorantów na poszczególne podstawowe jednostki organizacyjne PW;
  3. koordynację procesu przyznawania stypendiów z Funduszu Pomocy Materialnej dla Studentów i Doktorantów PW;
  4. nadzór merytoryczny nad programem komputerowym „Stypendia”, do obsługi stypendiów przyznawanych w PW w zakresie działań Biura;
  5. obsługę administracyjną stypendiów ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego;
  6. obsługę administracyjną refundacji stypendium Rządu Polskiego dla studentów – cudzoziemców;
  7. obsługę administracyjną stypendiów z Własnego Funduszu Stypendialnego;
  8. współpracę z Samorządem Studentów w zakresie pomocy w rozwiązaniu zgłaszanych przez Samorząd spraw socjalnych studentów oraz spraw dyscyplinarnych;
  9. prowadzenie indywidualnych konsultacji i porad dla studentów w zakresie spraw studenckich i socjalnych doktorantów;
  10. współpracę z Zespołem Rektora ds. Walki z Uzależnieniami w zakresie działań podejmowanych na rzecz studentów;
  11. współpracę z Zespołem Rektora PW ds. Osób Niepełnosprawnych w zakresie działań podejmowanych na rzecz studentów;
  12. nadzór administracyjny spraw dotyczących osób niepełnosprawnych na uczelni;
  13. obsługę administracyjno-biurową Biura Samorządu Studentów, komisji dyscyplinarnych ds. studentów i doktorantów oraz rzeczników dyscyplinarnych ds. studentów;
  14. przygotowywanie lub udział w przygotowywaniu sprawozdań i materiałów dla celów sprawozdawczych Uczelni, w zakresie działań Biura;
  15. koordynowanie procesu wyłaniania 5% najlepszych absolwentów Uczelni;
  16. kontrolę i rozliczanie obowiązkowych praktyk studenckich;
  17. obsługę finansową działalności Schroniska Studenckiego „Koliba”;
  18. współpracę z odpowiednimi jednostkami PW w zakresie remontów i bieżących konserwacji w Schronisku studenckim „Koliba”.

3. Wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi Biura Spraw Studenckich są:

  1. Schronisko Studenckie „Koliba”, którego działalność finansowana jest ze środków przeznaczonych na działalność kulturalno wychowawczą studentów;
  2. Sekcja ds. Osób Niepełnosprawnych, do której zakresu zadań należy:
  • obsługa administracyjna dotacji przeznaczonych na kształcenie i rehabilitację osób niepełnosprawnych,
  • pozyskiwanie informacji o niepełnosprawnych pracownikach, studentach i doktorantach, w celu usprawniania obiegu dokumentów i informacji przeznaczonych dla tej grupy osób,
  • inicjowanie działań systemowych na rzecz osób niepełnosprawnych,
  • wsparcie merytoryczne w rozwiązywaniu indywidualnych problemów osób niepełnosprawnych oraz niepełnosprawnych kandydatów na studia,
  • uczestnictwo w przygotowaniu przez Uczelnię wniosków o środki finansowe z PFRON oraz innych źródeł,
  • udział w procesie zakupu sprzętu wspomagającego naukę osób niepełnosprawnych,
  • nadzór nad wypożyczalnią specjalistycznego sprzętu dla osób niepełnosprawnych,
  • sprawowanie merytorycznego nadzoru nad realizacją prac adaptacyjnych dotyczących obiektów i pomieszczeń Uczelni, mających na celu ich dostosowanie do możliwości i potrzeb osób niepełnosprawnych,
  • uczestnictwo w kampanii reklamowej zachęcającej niepełnosprawnych kandydatów na studia w Politechnice Warszawskiej,
  • nadzór i koordynacja badań ankietowych wśród osób niepełnosprawnych w PW,
  • przygotowywanie informacji o ofercie Uczelni na rzecz osób niepełnosprawnych,
  • inicjowanie i organizowanie współpracy Uczelni z innymi podmiotami w zakresie działalności na rzecz osób niepełnosprawnych,
  • organizowanie międzyuczelnianych konferencji poświęconych wymianie doświadczeń w edukacji akademickiej osób niepełnosprawnych,
  • przygotowywanie dla Władz Uczelni informacji i sprawozdań dotyczących obszaru działalności Sekcji,
  • współpraca z jednostkami Uczelni w celu poszerzenia oferty dedykowanej osobom niepełnosprawnym,
  • podejmowanie dodatkowych zadań powierzonych przez Prorektora ds. Studenckich w zakresie zadań Sekcji;

4. Biuro Spraw Studenckich podlega zastępcy kanclerza ds. działalności podstawowej, nadzór merytoryczny sprawuje prorektor właściwy ds. studenckich.

Biuro Spraw Studenckich działa na podstawie Zarządzenia nr 13 Rektora Politechniki Warszawskiej z dnia 15 maja 2003 r. w sprawie zmian organizacyjnych w administracji centralnej.